Česta pitanja
Niste pronašli odgovor na svoje pitanje? Kontaktirajte nas.
Sukladno Pravilniku o Europskoj parkirališnoj karti za osobe s invaliditetom (NN 157/2023) pravo na izdavanje Parkirališne karte udruge ima udruga ili ustanova osoba s invaliditetom koja:
a) u Registru ima:
− zabilježen status Aktivna
− zabilježenu minimalno jednu ciljanu skupinu iz Priloga I. Pravilnika ili
− zabilježeno minimalno jednu klasifikaciju djelatnosti s pripadajućom Razradom djelatnosti iz Priloga II. Pravilnika ili
− pruža usluge prijevoza osobama s invaliditetom
b) ima vozilo u vlasništvu ili u leasingu.
Potrebno je ispuniti obrazac Zahtjeva za izdavanje Parkirališne karte za udruge koji je objavljen na našoj mrežnoj stranici pod rubrikom Kako poslati zahtjev.
Uredno i pravilno popunjen zahtjev moguće je dostaviti putem pošte ili osobno na adresu AKD-a, Savska 28, 10000 Zagreb.
Ako ne živite na adresi prebivališta i niste preuzeli iskaznicu, istu možete preuzeti osobno na adresi AKD, Savska cesta 28, 10000 Zagreb ili zatražiti ponovno slanje poštom uz plaćanje troškova dostave.
Također, iskaznicu/e može preuzeti roditelj uz dokaz o roditeljstvu (izvadak iz matične knjige rođenih), skrbnik uz dokaz o skrbništvu i punomoćnik na temelju valjane ovjerene punomoći kod javnog bilježnika.
Napominjemo: Iskaznice se, sukladno Pravilniku o Europskoj i Nacionalnoj iskaznici za osobe s invaliditetom (NN 157/2023), otpremaju na adresu prebivališta nositelja javne isprave u Republici Hrvatskoj. Ovaj podatak se preuzima iz nadležnog registra Ministarstva unutarnjih poslova.
Prebivalište je mjesto i adresa u Republici Hrvatskoj na kojoj se osoba trajno nastanila radi ostvarivanja svojih prava i obveza vezanih za životne interese kao što su obiteljski, profesionalni, ekonomski, socijalni, kulturni i drugi interesi.
Informacije o prijavi/odjavi prebivališta možete pronaći na poveznici: https://mup.gov.hr/gradjani-281562/moji-dokumenti-281563/prebivaliste-boraviste-329/promjena-prebivalista-odjava-i-prijava/281791.
Iskaznica koju ste zaprimili je javna isprava koju je AKD d.o.o. izdao temeljem javne ovlasti iz Zakona o povlasticama uz prometu (NN 133/23).
Svi podaci prikupljeni za potrebe izdavanja ove isprave prikupljeni su i obrađeni u svrhu ispunjenja zakonske obveze AKD-a.
Naime, sukladno navedenom zakonu, AKD je uspostavio sustav kojim po službenoj dužnosti bez podnošenja zahtjeva pored ostalih izdaje i Nacionalnu i Europsku iskaznicu za osobe s invaliditetom.
Podatke za izradu iskaznice, u opsegu kako je zakon propisao, AKD dohvaća i obrađuje iz mjerodavnih registara (Registar osoba invaliditetom Hrvatskog zavoda za javno zdravstva i registri Ministarstva unutarnjih poslova).
Za provjeru ili ispravak podataka upisnih u Registar osoba s invaliditetom, potrebno je kontaktirati Hrvatski zavod za javno zdravstvo, na adresi Rockefellerova 7, 10000 Zagreb, ili putem e-pošte na adresu invaliditet@hzjz.hr .
AKD nema ovlasti za mijenjanje podataka u navedenom registru.
Iskaznice se, sukladno Pravilniku o Europskoj i Nacionalnoj iskaznici za osobe s invaliditetom otpremaju na adresu prebivališta Nositelja javne isprave u Republici Hrvatskoj. Ovaj podatak preuzima se iz nadležnog registra Ministarstva unutarnjih poslova.
Prebivalište je mjesto i adresa u Republici Hrvatskoj na kojoj se osoba trajno nastanila radi ostvarivanja svojih prava i obveza vezanih za životne interese kao što su obiteljski, profesionalni, ekonomski, socijalni, kulturni i drugi interesi.
Informacije o prijavi/odjavi prebivališta možete pronaći na poveznici https://mup.gov.hr/gradjani-281562/moji-dokumenti-281563/prebivaliste-boraviste-329/promjena-prebivalista-odjava-i-prijava/281791.
U ROI je potrebno dostaviti nalaze i mišljenja tijela vještačenja koje posjedujete.
Sukladno Pravilniku o načinu ostvarivanja prava na povlastice u prometu osoba s invaliditetom (nositelj prava) prilikom ostvarivanja prava na povlastice u prometu dužna je predočiti važeću Nacionalnu iskaznicu za osobe s invaliditetom upravitelju i/ili koncesionaru autocesta u Republici Hrvatskoj.
Upravitelj i/ili koncesionar autocesta u Republici Hrvatskoj provest će provjeru ispunjavanja ostalih kriterija za korištenje prava.
Znak pristupačnosti bila je javna isprava koja se izdavala sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, br. 67/08., 48/10. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 74/11., 80/13., 158/13. – Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 92/14., 64/15., 108/17., 70/19., 42/20., 85/22. i 114/22.) i omogućavala je parkiranje vozila kojom se prevoze osobe s invaliditetom na za to posebno označena mjesta. Iste važe šest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o povlasticama u prometu.
Europska parkirališna karta je javna isprava za osobe s invaliditetom kojom se omogućava pravo na parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom na parkirališno mjesto koje je označeno znakom pristupačnosti.
Trenutno je u proceduri donošenje europske Direktive o Europskoj iskaznici za osobe s invaliditetom i Europskoj parkirališnoj karti za osobe s invaliditetom. Hrvatska je tako prva zemlja u EU koja je svima koji udovoljavaju kriterijima iz Zakona koji se provjeravaju u nadležnim registrima izdaje navedene dokumente.
Postupak izdavanja ove isprave AKD trenutno provodi neposredno rješavajući po službenoj dužnosti (nema zahtjeva, nema naknade).
Kriteriji za izdavanje Europske parkirališne karte su:
- 80 % ili više postotaka tjelesnog oštećenja ili
- utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 60%,
- prebivalište u Republici Hrvatskoj.
AKD sve potrebno za utvrđivanje činjenica dohvaća putem Državne informacijske infrastrukture iz temeljnih registara i to:
− podatke o oštećenju organizma i/ili oštećenju funkcionalnih sposobnosti osoba s invaliditetom iz registra koji vodi Hrvatski zavod za javno zdravstvo
− podatke o prebivalištu osobe s invaliditetom iz registra koji vodi Ministarstvo unutarnjih poslova
− fotografije iz evidencija osobnih iskaznica, putnih isprava i vozačkih dozvola koji vodi Ministarstvo unutarnjih poslova.
Parkirališna karta izrađena je od sintetičkog materijala visoke otpornosti na mehaničke i atmosferske utjecaje od kojih radimo i neke od dokumenata. Dodatno, podaci na parkirališnoj karti zaštićeni su transparentnim lakom otpornim na UV zračenje. Cjelokupni dokument prošao je opsežna testiranja izdržljivosti pri međunarodnom akreditiranom laboratoriju te dobio potvrdu o izdržljivosti od minimalno 5 godina u uobičajnom načinu upotrebe.
Uz navedene zaštite, dokument ne treba nikakve dodatne zaštite.
Postupak izdavanja navedenih javnih isprava započinje uspostavom Informacijskog sustava povlastica u prometu. Za izdavanje javnih isprava potrebna je provedbena zakonodavna regulativa kojom će biti propisan izgled isprava, načini njihova izdavanja te njihova korištenja. Napominjemo kako je prvo izdavanje javnih isprava po službenoj dužnosti, tj. bez podnošenja zahtjeva od strane korisnika.
Zakonodavac je, kako bi pomogao krajnjem korisniku, predvidio izdavanje javnih isprava tako da nositelj javne ovlasti prvo izdavanje obavlja neposredno, rješavajući po službenoj dužnosti, na temelju službenih podataka dostavljenih iz Registra osoba s invaliditetom i drugih temeljnih registara.
Registar osoba s invaliditetom (ili ROI) vodi Hrvatski zavod za javno zdravstvo. Registar predstavlja sveobuhvatnu i cjelovitu, metodološki standardiziranu i kontinuirano ažuriranu evidenciju osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju te bazu propisanih podataka. U Registar podatke iz službenih evidencija dostavljaju:
1. zavod nadležan za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom
2. zavod nadležan za obvezno zdravstveno osiguranje
3. zavod nadležan za mirovinsko osiguranje
4. zavod nadležan za zapošljavanje
5. ministarstvo nadležno za upravu
6. ministarstvo nadležno za obrazovanje
7. ministarstvo nadležno za hrvatske branitelje
8. upravna tijela županije nadležna za poslove obrazovanja odnosno upravna tijela Grada Zagreba nadležna za obavljanje poslova vezanih uz ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
9. zdravstvene ustanove na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj razini zdravstvene zaštite.
10. drugi korisnici OIB-a, u smislu zakona kojim se propisuje OIB, koji vode evidencije o podacima.
Zapis u ROI-u ključan je za automatiziranu provjeru ostvaruje li osoba s invaliditetom povlasticu/povlastice u prometu.
Provjeru da li je osoba s invaliditetom upisana u ROI može se provesti putem sustava e-građani:
https://gov.hr/hr/usluga-izdavanja-potvrda-za-osobe-s-invaliditetom-na-portalu-e-gradjani/1952
Za informaciju o podacima upisanim u ROI i za dostavu dokumentacije otvorena je mail adresa invaliditet@hzjz.hr.
Ažuriranjem informacija o invalidnosti/invaliditetu u Registru osoba s invaliditetom.
Osobe s invaliditetom mogu kontaktirati Hrvatski zavod za javno zdravstvo putem maila na adresu: invaliditet@hzjz.hr.
Proces provjere ostvaruje li osoba ili ne ostvaruje pravo/a na povlasticu/e iz Zakona o povlasticama u prometu događa se automatiziranom provjerom podataka iz ROI i kriterija iz Zakona te provjerom drugih obveznih kriterija u matičnim registrima.
Način na koji su povezani kriteriji iz Zakona sa zapisima iz ROI bit će javno objavljeno (mapiranje).
Ovakav proces znači da osobe s invaliditetom ne dostavljaju svoju medicinsku dokumentaciju i dokumentaciju nastalu vještačenjem izdavatelju isprava (AKD d.o.o.) te o dodjeli prava ne odlučuje službenik već se pravo na povlasticu dodjeljuje ili ne dodjeljuje sukladno mapiranju (informatički proces).
Svakoj osobi s invaliditetom koja ostvari prava na javne isprave u inicijalnom procesu izdavanja iste će biti poslane na adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj.
Da, od 1. ožujka 2024.
Na prikupljanje i daljnju obradu podataka iz Središnjeg registra primjenjuju se propisi kojima se uređuju zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost.
Posjedovanje Europske iskaznice za osobe s invaliditetom omogućuje pristup pogodnostima izvan matične države, osobito u području kulture, zabave, sporta i prijevoza te značajno olakšava procedure prilikom putovanja u drugu zemlju Europske unije.
Kriteriji po kojima se ostvaruje pravo na povlastice u prometu nisu uvećani. Kriteriji po kojima se ostvaruje pravo na povlastice iz Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu nisu redefinirani Zakonom o povlasticama u prometu.
Donošenje Zakona o povlasticama u prometu bilo je preduvjet za uvođenje novih isprava, uspostavu Središnjeg registra prava osoba s invaliditetom i pojednostavljivanje procesa za osobe s invaliditetom.
Sve osobe s invaliditetom koje ostvaruju prava na povlastice u prometu temeljem Zakona o povlasticama u prometu primit će na svoju adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj isprave bez potrebe za obilaskom različitih institucija i bez brojnih administrativnih koraka.